5 nejčastějších příčin bolestí zad a jak jim předcházet

21.04.2017

Často nás vyhledají klienti právě z důvodu bolesti zad, a že jim Nordic Walking doporučil jejich lékař. Sepsala jsem pro Vás nejčastější příčiny, vlastní zkušenosti a tipy, co problémy může zmírnit, zlepšit a třeba i odstranit.

Nejčastější příčiny bolesti zad

  • špatné držení těla- jde o zažitý životní návyk, kdy tělu přijde toto držení zcela přirozené (může jít o problémy již z dětství-stud za své tělo, strachy, obavy, málo pohybu nebo prostě proto, že mi to dosud nikdo neřekl, nevím o tom...)
  • ochablé břišní svaly, bederní hyperlordoza, nezpevněný střed těla
  • jednostranná zátěž - ať už vlivem nošení kabelek u dam či ntb u pánů na jedné straně, jednostranná orientace např.pravé strany- obrazovka PC stále na jedné straně, spaní na jednom boku, nošení dítěte na jedné straně, jednostranná zátěž při sportu hokej, golf atd.)
  • absence pohybu - i přirozeného, chůze, cvičení (často začarovaný kruh, bolí mne záda= nemohu cvičit, něco dělat, špatně se cítím, nelepší se to atd.)
  • stres - člověk s úzkostmi vtáčí svá ramena dovnitř příp.se do nich "choulí". Logicky tzv.zbortí své tělo, hůř se mu dýchá, hůř vypadá, sebevědomí klesá

S těmito potížemi se setkávám nejčastěji. Může jich být samozřejmě více o těch třeba někdy jindy.

A teď co s tím?

Možná se Vy, nebo Vaši nejbližší potýkají se stejným problémem. Především je třeba se nespokojit s tím, že bolest zad je normální. Není. Je třeba své tělo hýčkat (starat se o něj) tím správným směrem. Odmění nás, vrátí nám to. Dejme mu to, co potřebuje. Dejme své hlavě, co potřebuje. Překonejme pohodlí. Změňme své návyky nebo je poupravme.

Ten první krok je na každém z nás. Už jen že čtete tento článek je možná proto, že se Vás tato problematika dotýká, třeba se Vás i týká. Jen my sami můžeme něco změnit, přestat přešlapovat na místě, stop výmluvám. Dobří lektoři, instruktoři, fyzioterapeuté, někdy rodiče, partneři nám můžou dát to první nakopnutí, třeba i druhé, desáté... Možná to nevyjde napoprvé, sklouzneme zpět ke špatným návykům, ale je třeba se nevzdat. Změníme-li své pohybové návyky, změníme-li myšlení celkové, můžou se dít zajimavé věci:o) A věřte mi, vím, o čem mluvím. Mé peripetie s operovaným kolenem mi daly parádní lekci, mnozí z Vás vědí, o čem mluvím.

A jak začít? Nebudu Vám říkat, že jedině Nordic Walking je ten pravý. (I když ten je samozřejmě pecka!) Najděte si to své, protože Vy víte, proč máte hledat (mějte motivaci ke změně a vracejte se k ní). Vnímejme své tělo, pozorujme ho, mějme ho rádi. Ať už půjde o Pilates, jogu, plavání, Nordic Walking nebo třeba zahradničení, domácí práce... Dělejte to, co Vás baví. Postupně, pomalu, nenápadně naznačujte tělu změnu, ať se nevyleká. Zvykne si a začne si libovat a Vy s ním.

Vlastně podobných článků vzniklo mraky, jenže ono je to stále o tom samém:o)

Nebudu Vám říkat, ať zvolíte právě nás být Vaším společníkem a parťákem, protože to se stejně musíte rozhodnout sami...ale baví-li Vás fajn společnost, vidět nová místa, šumění lesů a jití krok za krokem zdravým pohybem - přidejte se k nám! Rádi budeme Vašimi průvodci, instruktory a parťáky...

Za HEKOČ měla potřebu tento článek napsat Daniela

ta, co Vás na výšlapech často trápí ukončením pauzy, neb ví, že jinak nestihneme vlak :o)